zondag, februari 11, 2007

Van oude menschen, de dingen, die voorbij gaan

Waarom ik van Den Haag houd? Tja. Moeilijke vraag. Den Haag laat zich niet zo gemakkelijk definiëren of samenvatten in een slogan. 'Wereldstad aan zee'? Nou, nee. 'Koninklijk veelzijdijg'? Hou op! Eerder zou ik de sfeer die uit liedjes als 'Wat voor weer zou het zijn in Den Haag?' van Conny Stuart en 'Arm Den Haag' van Tante Lien als echt Haags willen zien. Als Hagenaar heb je toch altijd wel wat op te merken over je eigen stad, maar je houdt er wel van.
Nu vind ik zelf het contrast dat je in heel Den Haag ziet tussen de verschillende wijken één van de aardigste eigenschappen van de stad. Reis eens met tram 12 van HS naar Duindorp. Je komt echt door zeer verschillende buurten. Laat nu net die tram een soort samenbindend element zijn. Wie heeft er ooit verzonnen om ze in rode en beige strepen te schilderen? Daar kom je toch niet op? Karakteristiek is het in ieder geval wel. Die uniformiteit gaat veranderen. Al een tijdje wordt er proefgereden met Randstadrail en maandag zal lijn 3 alleen nog maar door Randstadrailvoertuigen worden bediend. Ze zien er flitsend uit, maar toch ga ik de oude trammetjes op die lijn missen.

De cynische AD-lezer zal nu allerlei commentaar hier willen plaatsen. Ga je gang! Ik geniet ervan. Liefst met zo veel mogelijk spelfouten!

3 opmerkingen:

Xander Michiel Beute zei

U heeft helemaal gelijk, heer Kuyper. Het getuigt van weinig smaak. Geen tram is zo mooi als de Haagse tram.

Frank Blaakmeer zei

Geachte heer Kuypert.
Onlangs kocht ik op straat een zaterdagabonnemment op de Folkskrant. Wat bleek? De bezorgert bezorgd de AD. Ik ben dus een AD lezert. En nu wil ik weleens weten: waarom hebt u zoon vooroordeel tegen ons ADlezerts? Van die spelfouten bedoel ik. Ik kan toevallig heel goet spellen. Waarvan akte dagt ik zo.

Michelle Epping zei

Leuk stukje. Mooie geschreven! Ik ben het ermee eens ook. Die blauw-witte trams horen gewoon niet bij Den Haag. Bovendien zorgen ze voor vertraging. Misschien ben ik conservatief, maar ik vind dat lijn 3 gewoon weer rood-beige moet worden..
En euh.. Cynische AD-lezer? Beetje respect hè!

Groetjes, Michelle