zaterdag, februari 09, 2008

De juiste lijstjes


In deze tijd hoor je nogal eens iemand zeggen dat we niet meer de juiste lijstje aanvoeren. Zo zijn we gezakt op de lijsten voor het onderwijsniveau. Gelukkig staan we op sommige lijstjes nog heel goed.
The Economist doet elk jaar onderzoek naar het democratische gehalte van de landen op de wereld. Steevast eindigt Noord-Korea onderaan. Zweden is voor 1997 trouwens de winnaar (Scandinaviƫ doet het trouwens helemaal niet slecht!). Wij staan derde. Niet slecht, toch? We scoren een 10 op politieke cultuur en burgerlijke vrijheden. In mijn werk merk ik dat ook: mijn leerlingen hebben een mening over van alles en nog wat. Zo nu en dan krijg ik ook de vraag wat ik van een bepaalde kwestie vind. Tja, ik zeg altijd dat mijn mening ook maar een mening is, maar ik zeg nooit dat de mening van de regering altijd de mijne is. Je zou maar leraar zijn in Noord-Korea!


PS Trouwens een paar opvallende noteringen: "de bakermat van de democratie" Griekenland staat op de 22ste plaats, maar in ieder geval wel voor het Verenigd Koninkrijk (nr. 23) en Frankrijk (nr. 24)! En wat te denken van de 50ste plaats voor EU-lid Roemeniƫ! Tja...

Geen opmerkingen: