vrijdag, april 06, 2012

Rome verdient beter


Ik ben weer een week in Rome geweest. De stad is werelderfgoed en een "must see" voor iedereen die van kunst, oudheid en goede sfeer houdt. Helaas heeft Rome een enorm verkeersprobleem en oogt de stad vaak sjofeler dan zou kunnen.

Ik verbaas me er al jaren over dat er in de stad niet meer gebruik gemaakt wordt van trams en dat de auto zo veel ruimte krijgt. Het enorme autoverkeer veroorzaakt herrie, luchtvervuiling en overlast voor voetgangers. In Rome moet je soms tijden wachten todat een stoplicht op groen gaat als je wilt oversteken. In kleine straatjes word je vaak "achterna" gezeten door auto's.

Rome verdient beter!

Eerst een filmpje waarin Rome met Barcelona vergeleken wordt:
Barcelona and Rome: Rome deserves better

Verder een ambitieus plan van professor Antonio Tamburrino, die het hele centrumgebied van Rome tot een voetgangerszone wil maken. Er zijn twee Youtubefilmpjes van. Klik op de rode knop CC voor Engelstalige ondertitels; na het kijken van deel 1 kun je doorklikken naar deel 2.

Ik vind zijn suggestie van een soort transferia (hij noemt die term trouwens niet) erg goed. Bovendien heeft zijn lightrailsysteem een hoge frequentie, waardoor er maar kleine ondergrondse stations nodig zijn, waardoor archeologen minder in de problemen komen. Eén ding mis ik eigenlijk: een fietsplan. Rome heeft weliswaar reliëf, maar grote stukken binnenstad zouden prima per fiets afgelegd kunnen worden. Voor steile heuvels als het Capitool en de Palatijn is de fiets niet nodig.

Het aanleggen van grote metrolijnen door de binnenstad is te problematisch. Lijn C schijnt tot nog toe al 5 miljard euro gekost te hebben en slechts het perifere deel gaat op korte termijn open. Op het binnenstadstraject zijn al twee stations (Largo Argentina en Chiesa Nuova) geschrapt vanwege de vele archeologische vondsten. Tramprojecten komen toch nog toe maar langzaam van de grond.

Een ander punt dat me aanspreekt in zijn plan is het nieuwe elan dat ermee aan Rome gegeven kan worden. Rome heeft veel potentie, maar lijkt op sommige stukken zo uitgeleefd. Een aangenamer verblijfsklimaat en een duurzaam imago komen de stad ongetwijfeld ten goede. Berlijn is "arm, aber sexy". Rome vooral "arm und auch noch schmutzig". Een vleugje Barcelona (mooiere publieke ruimtes), Wenen (veel voetgangerszones en keurige straten) en Groningen (minder binnenstadsverkeer en ruimte voor 'langzaam' verkeer) kan Rome best gebruiken.

Interessante sites over stedelijke ontwikkelingen in Rome:
- Sustainable Rome
- Weblog SPQR

Geen opmerkingen: