maandag, december 15, 2008

Mooi of niet (1)

Lang geleden toen ik jong was, bestond er nog geen internet. Dat was wel zo overzichtelijk. Als je bijvoorbeeld nieuwe muziek wilde horen, dan luisterde je of naar de radio, hoewel het aanbod nou niet echt denderend was destijds (nu ook niet trouwens) of je kon vrienden vragen om muziek te lenen of een bandje te kopiƫren. (Kopen was niet echt een optie, want muziek was toen ten opzichte van nu relatief duur.) Er was nog een andere mogelijkheid: de fonotheek. Eerst kon je eigenlijk alleen maar lp's lenen, maar die werden al snel verdreven door de cd's in de jaren negentig. Volgens mij kostte het toen 2 gulden om een cd te lenen en dat deed ik regelmatig. Soms leende je iets waar je van dacht: wat is dit in hemelsnaam? Zo ook met een cd van de Belgische band Noordkaap. Niet alles is even goed, maar de nummers zijn wel prachtig instrumentaal uitgevoerd. De band maakte veel gebruik van Hammondorgeltjes. Je houdt ervan of niet. Inmiddels bestaat Noordkaap niet meer, maar de leadzanger zingt nu in Monza. Kort geleden zag ik op de Belgische tv deze cover van Et si tu n'existais pas van Joe Dassin voorbijkomen. Ik vind hem prachtig. De tekst is op zich niet zo geweldig, maar de manier waarop het gezongen wordt dan weer wel. "Woeaachtend op de ochtendzon".

Geen opmerkingen: