vrijdag, september 11, 2009

Haagse lanen


Vogelweg

Toen ik nog maar net in Den Haag woonde en dacht dat ik de stad al een beetje kende, werd ik opeens behoorlijk op mijn niet-Haagse uitspraak van straatnamen gewezen. Collega Vogel kwam niet meer bij toen ik het had over de Leyweg (met de klemtoon op Ley) en over de Sportlaan (met de klemtoon op Sport). Echte Hagenaars (en daar valt ook de lokale aapsoort Hagenees onder) leggen de klemtoon bij straatnamen op -weg en -laan doorgaans achteraan. Ik kan er nog steeds niet aan wennen. Buschauffeurs fronsen hun wenkbrauwen als ik zeg: "Naar de LEYweg, alstublieft." Inmiddels ben ik daar ook mee gestopt en vraag ik gewoon om drie strippen (al zijn er veel mensen die hier vragen om twee zones, maar dat terzijde.) Bij sommige straatnamen kan de klemtoon niet eens op -laan of -weg vallen. Het lijkt mij stug dat Hagenaars het over de Groot-HertoginneLAAN of Johan de WittLAAN zouden hebben, maar goed, ik kan me vergissen.
Jeroen gaat nu naar Rotterdam en zal zich nu ongetwijfeld bekwamen in de rariteiten van het Rotterdams. Maar wie corrigeert nu mijn niet-Haagse uitspraak van Haagse lanen?

Geen opmerkingen: