zondag, september 13, 2009

De intercity uit Berlijn



Gisteren was ik in Almelo en toen ik daar weer op het station kwam voor de terugreis, werd ik aangenaam verrast door een omroepbericht op het station. Een Twentse vrouwenstem liet weten dat de intercity uit Berlijn naar Schiphol met vijftien minuten vertraging zou aankomen op spoor 4. Ik was er blij om, want als de trein op tijd zou zijn geweest, dan had ik nog langer op de volgende trein moeten wachten. Opeens viel me op dat het omroepbericht eigenlijk heel mooi was. Nergens liet de vrouw merken dat we hier met een internationale trein te maken hadden met één of andere gekke naam, waarvoor je dan weer toeslag moet betalen. Ze had de trein aangekondigd alsof het de normaalste zaak is dat er een intercity rijdt tussen Berlijn en Almelo. En zo is het natuurlijk ook. Als je naar Brussel wilt, dan wil je dat gewoon kunnen doen vanaf Den Haag HS of CS. Straks kan dat waarschijnlijk niet meer. Er zouden wel treinen direct gaan rijden van Den Haag naar Brussel, maar er zijn geen harde afspraken over gemaakt met de Belgen. Waarschijnlijk moet je straks eerst naar Rotterdam en daar een veel te duur kaartje betalen voor een trein die maar een paar minuten sneller is dan de ouderwetse Beneluxtrein. En wat is er trouwens mis met een ouderwetse trein? Die intercity gisteren uit Berlijn was gewoon een ouderwetse Duitse trein waar je prima in kon zitten zonder al te veel luxe en gedoe. Treinreizen verliest steeds meer van zijn oude glorie: de geur van de bielzen, het snerpende geluid van de wielen tegen de rails en het kedeng-kedeng-geluid is volgens mij nu ook echt verleden tijd. Laat mensen de keuze tussen een ouderwetse intercity en een dure HSL-trein.

Geen opmerkingen: