zaterdag, september 05, 2009

Officieuze volksliederen (1)

Elk land heeft een volkslied, maar sommige landen hebben een veel mooier officieus volkslied. Het mooiste dat ik ken, is de hymne uit de Finlandia van Jean Sibelius. De Finlandia ademt de geest van de Finse vrijheidsdrang tijdens de Russische bezetting. Het mocht trouwens van de Russen slechts onder de naam Impromptu gespeeld worden.

De hymne uit de Finlandia vind ik mooi vanwege de melodie die eigenlijk weinig uitwerking behoeft. Geen tierelantijnen en overbodige opsmuk, maar gewoon rechtaan gespeeld of gezongen. Heel bijzonder vind ik deze uitvoering door studenten van een universiteit in Hong Kong. Ik zal ze eens vragen of ze ook het Wilhelmus eens willen zingen.



Ik wil trouwens protesteren tegen het gebruikt van seculiere liederen door Christenen. "O, wat een mooie melodie, laten we de Heer ermee prijzen!" (Zie o.a. dit Amerikaanse koor) [Dit betekent niet dat ik moeite heb met religieuze muziek. Integendeel! De Christelijke traditie heeft vele pareltjes opgeleverd.]

Geen opmerkingen: