woensdag, oktober 21, 2009

Spreuk van de week (1)

Mundus vult decipi, decipiatur ergo.
De wereld wil bedrogen worden, laat haar daarom bedrogen worden.

Helaas ben ik niet de eerste die met deze spreuk op de proppen komt na het faillissement van de DSB, maar toen ik vanochtend de krant van de mat pakte, schoten direct deze woorden door mijn hoofd. Vreemd trouwens dat ik dat nu pas had, want ik erger me eigenlijk al een week aan al die mensen die in Dirk Scheringa nog steeds een held zien die opkomt voor de kleine man.
Deze spreuk wordt toegeschreven aan meerdere mensen. De eerste die meestal genoemd wordt is de Romeinse satirische schrijver Petronius (1ste eeuw). Het werk van deze schrijver is niet geheel overgeleverd. In zijn werk speelt bedrog en schijn een belangrijke rol. Vandaar dat hij vaak als bron van deze spreuk wordt genoemd.

In deze spreuk komt een werkwoord uit de derde conjugatie (de medeklinkerstammen) voor. De vorm decipi is een infinitivus praesens passief. Bij de andere conjugaties is deze infinitivus gemakkelijk te herkennen, omdat je kunt stellen dat de laatste letter van de inf. praes. act. verandert in een -i: laudari, timeri en audiri. Bij de derde conjugatie wordt de -i echter direct achter de stam geplaatst: regi.
Tel trouwens eens het aantal woorden: het Latijn kan er met heel wat minder toe dan het Nederlands.

Geen opmerkingen: