zondag, juli 04, 2010

WK


Voor de tweede keer in korte tijd zag ik vanavond een auto met Duitse vlaggetjes. Twintig jaar geleden had dit fikse krassen opgeleverd, maar volgens mij zijn wij tegenwoordig een stuk sportiever. We moeten natuurlijk gewoon winnen van Duitsland, maar we zouden volgens mij anno 2010 een Weltmeisterschaft van Duitsland denk ik gemakkelijker kunnen accepteren dan in 1974. Volgens mij ligt dat aan twee zaken. Wij zijn zelf een stuk toleranter geworden tegenover Duitsland. Twintig jaar geleden zagen we Duitsland toch maar als eeuwig schuldig aan de Tweede Wereldoorlog, nu zijn wij veeleer het kleine broertje dat af en toe tegen de grote broer aantrapt. Volgens mij verheugen velen zich juist op Duitsland als tegenstander. Als je van Duitsland wint, dan ben je namelijk echt een kampioen! De andere reden is volgens mij - mirabile dictu - het feit dat Duitsland zelfbewuster is geworden. Duitsers durven weer met vlaggen te zwaaien en chauvinistisch te zijn. Waarom ook niet? Wij doen het ook. Door het voetbal kennen we het Wilhelmus nog. De Duiters lijken precies hetzelfde te doen als wij.
[Voor degenen die rare ideeën hebben bij de kleuren van de Duitse vlag: deze vlag schijnt zijn ontstaan te danken aan de uniformen van de soldaten die zich keerden tegen de Napoleontische bezetting. De kleuren zwart-rood-geel werden vooral gebruikt in de protesten van 1848 voor een liberalere samenleving. De nazi's hadden de pest aan deze kleuren en voerden een eigen vlag in (de beruchte swastikavlag).]

Zou het een finale Nederland-Duitsland worden? Tja, als wij winnen, dan zal het een knalfeest worden. Als Duitsland het WK wint, dan kunnen we ons troosten met het feit dat een wereldkampioen de economie een flinke boost geeft en aangezien de economie nogal verweven is met de Duitse, is dat niet zo slecht.

Geen opmerkingen: