dinsdag, februari 27, 2007

Flauwekul

Op de site van het dagblad Trouw zag ik een link naar het Kieskompas. Dat bracht me ertoe om toch maar weer eens te kijken wat er voor mij uit zou komen. Resultaat: ChristenUnie. Tien jaar geleden had me dat enorm gechoqueerd, maar tegenwoordig weet ik van mezelf dat ik enigszins conservatieve trekjes heb, al deel ik niet helemaal de ethische agenda van de CU. Verder liggen voor mij het CDA en de PvdA in de buurt. De conclusie is dus duidelijk: volgens het Kieskompas moet ik voor de coalitie stemmen. En kijk eens! De maoïsten en de fortuynisten liggen een heel stuk van mijn voorkeur vandaan! Precies zoals ik dat had gewild. Sorry, Anke, die SP, daar ga ik dus niet op stemmen!

Maar je hebt ook nog de Stemwijzer. Moest ik die maar overslaan of toch ook maar doen? Ach, vooruit, dan maar! En wat rolt er uit? Tja. VVD. D66. Leefbaar Zuid-Holland (wel lef om het voorvoegsel 'Leefbaar' nog te gebruiken!) Vervolgens komen pas de de PvdA en het CDA. De derde partij uit de coalitie bungelt hier helemaal onderaan.

Tja, hoe kan dat nou weer! Ik heb wel een idee. Ik vond de stellingen bij de Stemwijzer veel sterker uitgedrukt dan bij het Kieskompas. Bij de laatste kon je trouwens kiezen uit vijf keuzemogelijkheden, terwijl de Stemwijzer er maar drie bood. Bovendien zat de knop "weet niet" verder weg, waardoor ik er minder snel op klikte.

Ach, één ding scheelt. Mijn keuze had ik gelukkig al gemaakt en ik trek me van deze stemwijzers maar niets aan! Flauwekul! We kiezen indirect ook voor de senaat en ik voel me zo weinig Zuid-Hollander. Bovendien vergeet ik telkens waar de provincie ook al weer over ging. Ik doe gewoon alsof het landelijke verkiezingen zijn!



2 opmerkingen:

Xander Michiel Beute zei

Tja, bij mij kwam er bij het Kieskompas ook CU uit. Om principiele redenen valt daar natuurlijk met goed fatsoen niet op te stemmen. Mijn eigen partij blijkt echter geen fel tegenstander van bouwen in het Groene Hart te zijn. Ik wel. Zit je met je goede gedrag.

Frank Blaakmeer zei

Op provinciaal niveau kan je juist heel goed op de CU stemmen. Alleen de eerste kamer is een beetje een probleem. Hoewel, ik krijg steeds meer moeite met het gemak waarmee over abortus gesproken wordt; vanmiddag op de radio: adoptie is heel erg belastend voor een kind, dus liever aborteren. Tja, helemaal niet bestaan lost echt alle problemen op.