vrijdag, december 11, 2009

Terug in de tijd met de OV-chipkaart


Sinds een paar weken kun je in Den Haag de OV-chipkaart in het openbaar vervoer gebruiken. Nu maak ik ongeveer één keer per week gebruik van het OV en is een abonnement dus verre van rendabel. De strippenkaart heb ik nooit echt geweldig gevonden. Het ding ben ik al eens kwijt geraakt, Aan het eind houd je vaak maar één strip over en buschauffeurs kijken altijd zo moeilijk als je ze vraagt om een stempel op twee strippenkaarten te zetten. En als je net voor een zonegrens in bus of tram stapt, ben je zo drie strippen kwijt. Wat kost een strip? Op z'n goedkoopst is hij € 0,48. Naar mijn werk betaal ik 3x€0,48= €1,44. Met de chipkaart is het €1,45. Vooruit, een cent duurder. Maar naar de binnenstad is het met de chipkaart €1,35 in plaats van €1,44. Kijk, dan wordt het toch weer interessant. Zolang het grosso modo niet duurder is, heb ik liever de chipkaart. Met de OV-chipkaart betaal je altijd een basistarief van 75 cent en vervolgens betaal je per gereisde kilometer. Overstappen kan binnen 35 minuten. Anders moet je opnieuw het basistarief betalen. Het aardige is dat je je transacties kunt opvragen (als je hebt gekozen voor een kaart op naam en je een account hebt aangemaakt). Bij het uitchecken geeft de kaartlezer aan hoe duur je rit is geweest en wat het saldo op je kaart is. Bij één reis had ik het gevoel dat er iets niet klopte. Toen ik mijn transactiegegevens opvroeg zag ik iets wat me niet beviel. Op 27 november reisde ik terug met de bus naar huis en moest ik overstappen op een andere bus. Wat bleek: er was iets mis met de apparatuur. De inchecktijd van bus 1 was 16:36, maar de uitchecktijd was 14:59. Bij bus 2 checkte ik in om 17:22 en uit om 17:27. Bij bus 2 moest ik daarom opnieuw het basistarief betalen. Nu was mijn reis opeens €2,20. Eén keer maakt dat natuurlijk niet uit. "Maar hallo, HTM! Hebben jullie je zaken wel op orde?" Ik ga ze eens aanschrijven. Grrr.

27-11-2009
Reis
Check-in 17:22
Check-out 17:27
HTM € 0,94

27-11-2009
Reis
Check-in 16:36
Check-out 14:59
HTM € 1,26

2 opmerkingen:

Marco zei

http://webwereld.nl/de-vijf/64510/5--nee-25-problemen-met-ov-chipsysteem.html

Zo. Daar heeft nog meer redenen om te gaan klagen :D

(Chipkaart is toch 'bound to fail', dus ik houd het voorlopig op mijn abbonementje)

Anoniem zei

ho. Abonnementje natuurlijk. Voordat meneer Beute het ziet.