zaterdag, december 19, 2009

Wat zingt ze nou?


Ik had vanmiddag de radio aan terwijl ik mijn leukste hobby, correctiewerk, aan het uitoefenen was. Nu werd ik echt gek van al die fake kerstliedjes van Maria Carey en Wham. Zo kwam ik terecht bij Radio 6. Ik was al haast vergeten dat dat bestond. Vamiddag hoorde ik dus dit liedje van Roosbeef. Bij de eerste keer luisteren kreeg ik maar de helft van de tekst mee. Dat had ik vroeger ook altijd bij Frank Boeijen. Nog steeds overkomt het me dat ik opeens denk: "Hé, bedoelt Boeijen dat!" Bij dit liedje van Roosbeef viel me meteen dat accent op. In eerste instantie dacht ik met een Limburgse tongval te maken te hebben bij het horen van haar uitspraak van het woord "vragen". Nu blijkt de zangeres uit Duiven bij Arnhem te komen. Het grappige van die streek is dat het taalkundig een overgangsstreek is. Het Nedersaksisch (de noordelijke dialecten) stoot hier op de zuidelijke dialecten. Over de noodzakelijkheid van het zingen met zo'n accent laat ik me hier maar niet uit, maar de woorden "Wat moet je toch met hem? Heb je een OV, ofzo?" die ze zegt tegen de dame uit de Randstad die nu met haar ex is, vind ik erg grappig.

Geen opmerkingen: